Strihanie je obrad alebo cirkevná sviatosť

Kresťanstvo pevne vstúpilo do našich životov obnovením tradícií pravoslávnej cirkvi.Pravoslávni veriaci však nie vždy správne chápu rituál a sviatosti cirkvi, s ktorými je spojených mnoho otázok.Zoberme si jednu z nich: je strihanie sviatosti alebo rituálu?Čo sa stane, keď mučíte ako mních alebo mníška?Čo je potrebné, aby sa stal mníchom?Dotkneme sa aj historických momentov spojených s touto činnosťou.

Význam tonzúry

Monasticizmus sa zrodil v štvrtom storočí nl ako forma vystúpenia zo svetského života pre konanie zbožného života v modlitbách a práci.Každý vie, že počas tonáže sú vlasy odrezané priečne od temena hlavy.Zmysel tohto obradu má starodávny význam - popieranie vlastnej vôle, dobrovoľná alebo nedobrovoľná služba pánovi.V kresťanstve sa zachoval aj starý zmysel pre službu, iba strihač sa neudelil službe človeku, ale Ježišovi Kristovi.

V kresťanstve rituál mučenia obsahoval aj prvky krstu: konvertant dostal nové meno.Podobnosť s krstom má určitý význam, pretože človek sa zrieka starého spôsobu života a nachádza nový, anjelský spôsob.Aký je rozdiel medzi mníšskym mučením a krstom?

Obrad krstu prijíma človek v detstve, to znamená jevoľba v bezvedomí.Mnoho kresťanov si neuvedomuje, že zasvätili svoj život službe Pánovi a vedú neohrozený životný štýl.Sviatosť mučenia sa prijíma vo vedomom veku, keď sa človek rozhodol opustiť svet rozruchu a plne sa venovať službe Bohu.

Význam strihania vlasov:

  • obetovanie Bohu z hornej časti tela;
  • popieranie zlých myšlienok, zasvätenie mysle Bohu.

Osoba sa teda podrobuje určitému opakovanému krstu.K sľubom o službe Bohu sa však pridáva ešte jedna časť - duchovné manželstvo s Kristom.Duša mnícha alebo mníšky v tomto okamihu je kombinovaná s nerozlučnými manželskými zväzkami s duchom Kristovým a stáva sa s ním jedným.

Kláštorné tonzúra je uzavretím duchovného manželstva s Kristom a odmietnutím svetského života.

Je potrebné objasniť, že toto manželstvo je na celý život?Ako si pamätáme, Kristus bol ukrižovaný a smrťou odmieta hriechy svojej nevesty - kostol.Teraz čaká svoju nevestu v nebeskej komore Nebeského kráľovstva.Mučili ju mníška - veľmi krásny svadobný obrad v nebeskom ženích, často sa však používal ako násilný čin.Existuje mnoho historických faktov o tomto, napríklad násilné mučenie manželky Petra Veľkého.

Ako sa líšia mnísi od bežných kresťanských veriacich?Po prvé, neustále komunikácia s Pánom.Mnísi sú úplne odrezaní od svetských povykov a odrážajú sa iba na hornom svete.Môžeme povedať, že teraz žijú v inom svete, na zemi.

História strihania

Okolo 17. storočia sa strihanie uskutočňovalo zvláštnym spôsobom - úplne sa oholili vlasy na temene hlavy.To je vidieť na ikonách tej doby.Aký význam má taký účes?To je veril, že vlasy sú ozdobou osoby, a dokonca aj pýchou.Ak sa teda človek dobrovoľne zbavuje pýchy, je to prejav podriadenia sa Bohu.

Ak si spomíname na biblický príbeh Samsona a Delily, je zrejmé, že vlasy obsahujú aj mystickú silu.Keď Samson stratil časti vlasov, stratil spolu s nimi svoju zázračnú moc.Od tejto chvíle mních nepotrebuje krásu ani pýchu, ani svetské šťastie a silu - dobrovoľne to odmieta.

V modernom pravoslávnom kostole nie je oholená celá koruna hlavy, ale iba strihané pramene vlasov do kríža.Toto je však iba viditeľná časť sviatosti mučení.Strihanie v skutočnosti pozostáva z niekoľkých častí, ktoré sa vyskytnú po určitom čase.

Prípravná časť pre tonzúru:

  1. práca;
  2. poslušnosť;
  3. monasticizmus.

Kto je robotníkom v kláštore? Toto nie je mních, ale laik, ktorý pracuje v kláštornom kláštore.Pracovníkom môže byť rodinný muž, ktorý bol v kláštore už nejaký čas.Do kláštora môže prísť celá rodina, tento zvyk získal v modernom Rusku široký záber.Mnoho laikov uprednostňuje trávenie pracovnej dovolenky v kláštoroch.Pozícia pracovníka neznamená ďalší kláštorný život.

Ktotaký nováčik? Jeho úloha v kláštore sa príliš nelíši od úlohy pracovníka - spoločne vykonávajú rovnakú prácu.Na rozdiel od pracovníka, ktorý je podľa statusu jednoducho hosťom, však nováčik patrí do kláštornej komunity a je jeho členom.Poslušnosť je skúšobná doba pred strihaním.

Nosenie mníšskeho oblečenia a strihania vlasov nedáva právo byť mníchom.Mních je človek, ktorý prijal sľub mníšstva.

Poslušnosť existuje v dvoch formách - s právom nosiť kláštornú kazetu a bez práva.Právo nosiť cassock vedie nováčika do hodnosti mnícha a nazýva sa cassock.Tento nováčik tiež dostáva milosť mučiacich mníchov s menom nového mena.Je mních plným mníchom?Zatiaľ to nie je, pretože nedáva kláštorný sľub služby.

Fázofóru možno porovnať s zásnubným a schémou manželstva.

Monasticizmus sa nazýva aj iné slovo - ryasofór.Rassophore mnísi sa nazývajú hieromonkovia a môžu vziať kňazstvo.

Strihané ako sviatosť

Teraz zvážime kroky zasvätenia pre mnícha.V modernej pravoslávnej cirkvi existujú tri formy tonzúry:

  1. Riasophore;
  2. plášť (malé schéma);
  3. skvelá schéma.

Ako viete, skutočný mníšstvo začína v schéme mučením.Schéma sa líši od Rassophore tým, že vyslovuje sľub monasticizmu.To znamená, že človek uzavrie nebeské manželstvo s Kristom a je plne odhodlaný slúžiť.Malá a veľká schéma je výroba sľubov.Potom, čo sú začlíšia sa navzájom?Zatiaľ nie je odpoveď, pretože v lone kostola sa ešte nerozhodli o tomto usporiadaní.

Napríklad v kláštore Athos okamžite skosili veľkú schému a obišli ten malý.V ruskej pravoslávnej cirkvi sú však do veľkej schémy mučení iba starší mnísi, ktorí nie sú schopní nosiť obyčajnú poslušnosť.Zdá sa, že je to kvôli zvláštnostiam ruskej pravoslávnej tradície.V skutočnosti sa malá schéma nelíši od veľkej a plášťový mních berie plnohodnotné mníšske mučenie.

Mnohí sa zaujímajú, ale ako je mníška vyzbieraná v ruskej pravoslávnej tradícii?Rituálne konanie začína čítaním tropárií o zázračnom synovi.V tomto okamihu sa budúca mníška plazí na bruchu v strede chrámu, kde zostane v polohe čeliť podlahe s rukami natiahnutými krížom.Takéto konanie je symbolom pokánia a uvedomenia si hriešnosti.

Potom jej bolo nariadené vstať z podlahy a oznámiť svoje rozhodnutie venovať svoj život Bohu.Strihač zároveň varuje, že sám Ježiš Kristus sľubuje mníšstvo spolu s Matkou Božou a celým nebeským vojskom.Budúca mníška potom zloží sľuby:

  • , aby sa trvalo zdržiavala v múroch kláštora;
  • 70) modlite sa a rýchlo;
  • vytrvalo sa riadi dohovormi kláštora;
  • trpezlivo vydržia všetky skúšky;
  • nemyslieť na pozemské manželstvo;
  • poslúchajú opátstva a sestry;
  • nemyslieť na pozemský tovar.

Po sľuboch strihač objasňuje rysy mníšskeho života, stanovujehlava strihaného písma a modlí sa za napomenutie a poučenie Ducha Svätého.Potom by mali nožnice trikrát zdvihnúť nožnice z podlahy a trikrát ich dať opátstvu.Táto akcia je potrebná na zabezpečenie dobrovoľného rozhodnutia o mučení.Žena sa stále môže vzdať svojho rozhodnutia, kým sa nožnice nedotýkajú jej vlasov.

Počas mučenia novo vytvorená mníška najskôr počuje svoje nové meno, ktoré sa teraz bude volať.Nikomu to meno nepovedajú vopred, zachovávajú ho v tajnosti.Ďalej je mníška oblečená do nového oblečenia, ktoré musí bozkávať.Tiež bozkáva opatovu ruku.Potom jej dali zapálenú sviečku, kríž a ruženec.

Je to však iba vonkajšia rituálna stránka, pred novo strihaným očakávaním života v duchu, pôstu, neustálej modlitby a aktívneho pokánia.To je to, čo robí vnútorné znovuzrodenie a zasvätenie chrámu tela mníšky.

Rozdiel medzi obradom a sviatosťou

Je munika cirkvi vyťažená?Určite je to sviatosť, nie jednoduchý obrad.Rozdiel medzi sviatosťou a cirkevným obradom je dosť výrazný.Počas sviatosti človek získa novú kvalitu, nové postavenie - niečo, čo predtým neexistovalo.Napríklad krst je sviatosťou.V cirkevnom jazyku sa nadobudnutie nového nazýva obetovanie alebo preplnenie.

Počas krstu sa voda záhadne usadzuje vo svätej farbe a stáva sa nositeľom Božej milosti.A pokrstený sám z ošúchaného je ponúkaný v novom.V sviatosti spoločenstva jednoduché vínoje položená v krvi Kristovej a chlieb je položený v tele Kristovom.Spoločenstvo záhadne spadá do novej entity, v ktorej zostáva Božia milosť.

Monasticizmus je teda druhým ľudským krstom.Odpustené sú všetky minulé hriechy a vydáva sa na novú cestu nasledovania Krista.Svätý Simeon zo Solunského napísal o sviatosti mučenia:

Avšak mučenie by sa nemalo zamieňať s krstom, pretože počas mučenia človek obnovuje svoju prirodzenosť.Krst je jedným z odpustenia hriechov.Krst dáva človeku duchovný pôrod a mučenie z neho vytvára anjelskú osobu - koniec koncov, žije v panenstve, aby získal nebeské kráľovstvo.

Prečo je mníchovi dané nové meno, ako je to vo sviatosti krstu?Odpoveď leží v rovine dogiem Starého zákona.Vidíme, že Pán dal vždy nové meno, keď dal nové sily.V Novom zákone Kristus pokračoval v tejto tradícii, keď dal svojim učeníkom nové mená.Nové meno znamená nový vzťah osoby, ktorá je menovaná, a toho, ktorý jej dal toto meno.Mních robí sľub poslušnosti, čo znamená, že medzi ním a Bohom je nadviazaný nový vzťah.

Kto dáva nové meno strihač?Ten, kto vykonáva tonzúru.Toto je jeho výhradná výsada.Aké sú princípy mena?Závisí to od tradície kláštora alebo od výberu toho, kto volá.